For barn og unge som utøver skadelig atferd, kan det være lett å bli fanget i et negativt mønster der de selv og omgivelsene kun ser feil og problemer. Ved å bruke en styrkebasert tilnærming, endrer man narrativ fra «dette er hva som er galt med deg» til «dette er hva du kan bygge videre på».
Styrkebaserte tilnærminger kan være avgjørende i den forstand at barn og unge får hjelp til å se egne ressurser, ikke bare problemer. Når vi fokuserer på det som fungerer, gir vi barn og unge verktøy til å bygge videre på egne styrker. I stedet for å bli fanget i en negativ spiral, opplever barn og unge mestring og ser seg selv som mer enn atferdsproblemer.
Dette er nøkkelen til å bryte skadelige mønstre og bygge positiv utvikling. I tillegg er tilnærmingen bærekraftig, da den unge selv tar eierskap i egen utvikling, i stedet for at forandringen drives av eksterne krav eller forventninger.
Men, er styrkebasert tilnærming veldig annerledes enn andre tilnærminger som brukes i dag? I så fall hvordan?
I panelet finner du Steinar Hvål (Psykologspesialist, RVTS Vest), Espen Odden (psykologspesialist, RVTS Sør) og Morten Jensås Lundgren (rådgiver, RVTS Øst).